#33 Wanda Szymanowska - "Lardżelka"


Autor : Wanda Szymanowska
Tytuł : "Lardżelka"
Wydawnictwo : Wydawnictwo Literackie Białe Pióro
Ilość stron : 126
Gatunek : literatura współczesna

"Niby jest tak, że "jak cię widzą, tak cie piszą", ale dlaczego świat ocenia mnie na podstawie wyglądu? Czy "zewnętrze" jest ważniejsze od wnętrza? Nie mam żadnych zalet, walorów, atutów, czegoś, co można podziwiać, naśladować?"

Pani Zosia jest główną bohaterką książki. Poznajemy ją w kryzysowej sytuacji, gdy tuż przed zabawą sylwestrową jej partner porównuje ją do "balii do prania" i w końcu na zabawę idzie sam. Zosia czuje się urażona i w końcu zdaje sobie sprawę, że chce, że musi nad sobą zacząć pracować. Kończy związek z mężczyzną i wraz z Nowym Rokiem zaczyna rozmyślać nad dietami, sportem czy cudotwórczymi tabletkami odchudzającymi. Ostatecznie jednak decyduje się na ośrodek, który oferuje turnus dla ludzi z nadwagą.
Czy kobieta, która od dzieciństwa ma problem ze swoją tuszą, zmieni swój sposób myślenia i zmieni siebie ?

"Mechanizm tycia i chudnięcia jest potwornie złośliwie skonstruowany. Tyje się bardzo szybko, bez wysiłku, beztrosko, przyjemnie, niezauważalnie. Chudnięcie natomiast, musi być długodystansowe, katorżnicze, pełne wyrzeczeń, spływające potem, okupione zawrotami głowy, zasłabnięciami i licznymi zwątpieniami."


Pani Wanda wykreowała cudowną postać Zosi, jest to bohaterka, której nie da się nie lubić. Jest ona inteligentna i życzliwa, chętnie udziela pomoc osobom, którym jest w stanie jakoś pomóc, mimo że ona nie zawszę spotyka się z życzliwością. Bohaterka jest też zawzięta, podczas swojej walki spotyka wiele przeciwności losu, a mimo to się nie poddaje. Trzeba też przyznać, że osoby poboczne, również wpływają na główną bohaterkę. Często są to osoby, które w swojej przeszłości miały podobny problem.

Autorka książki posługuje się lekkim i rzetelnym językiem. W prosty i zrozumiały sposób przedstawia nam problem, który w dzisiejszych czasach może dotyczyć połowy naszego społeczeństwa w tym także dzieci. W tej historii dowiadujemy się jak wygląda codzienne życie osób zmagających się z problemem swojej wagi, a w związku z tym również z brakiem akceptacji osób z otoczenia. Wydaje mi się, że fabuła tej książki może stać się dla kogoś ogromną motywacją czy nawet swoistym przewodnikiem do walki z problemem. 

Mimo swojej małej objętości, książka posiada wiele złotych rad oraz kilka ciekawych pomysłów na posiłki, ale nie bierzcie tego jako typowy poradnik, ponieważ to nie tędy droga. Jest to historia z ciekawą fabuła, podczas której śledzimy walkę głównej bohaterki z samą sobą. Książka ta ukazuje nam, że ciągła praca nas sobą doprowadzi nas do osiągnięcia wymarzonych wyników, ale w tym celu musimy poświęcić też jakąś część swojego życia.

Tytułowy ośrodek "Lardżelka", to miejsce do którego trafia Zosia. Już na pierwszy rzut oka widać, że personel składa się z wykształconych i profesjonalnych osób, które naprawdę chcą pomóc swoim podopiecznym w walce i nie oceniają ich powierzchownie. 

"(...) ssanie oznacza chudnięcie."


Podsumowując tę krótką historię, powiem wam, że mnie ona ujęła głównie wspaniała bohaterką, której przemianę i walkę śledziłam z zapartym tchem. Dodatkowo uważam, że pomysł na książkę został zrealizowany w świetny sposób, ciesze się, że takie tematy są również podejmowane w książkach, ale nie tylko poradnikach i przewodnikach. Wiele osób może utożsamić się z główną bohaterką, ponieważ problem występujący na kartkach tej historii jest problemem powszechnym.
Polecam tę książkę dosłownie wszystkim, bez względu na wygląd czy wiek. 

Za możliwość przeczytania, dziękuje samej autorce, Pani Wandzie Szymanowskiej. 

Komentarze

  1. Bardzo chętnie przeczytam tę książkę. Może mi się ona spodobać. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chcesz przeczytać, to napisz mi na mejla swój adres mejlowy (ponieważ na Twoim blogu chyba wkradł się jakiś błąd w adresie) i przekażę go autorce, która chętnie wyślę Ci e-book :)

      Usuń
    2. Dziękuję za informację, że wkradł się błąd, nie zwróciłam wcześniej na to uwagi. ;) Bardzo chętnie przeczytam e-book, już wysyłam adres. ;)

      Usuń
  2. Czytałam tę książkę i bardzo mi się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę przeczytać ;) sama okładka jest mega ciekawa :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Cóż napisać. Chyba po raz któryś, że przyjrzę się bliżej twórczości pisarki oraz zaznajomie się z jej dorobkiem literackim ;)

    Pozdrawiam
    https://ksiazki-czytamy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja nie jestem fanką takich książek, a więc sobie odpuszczę. Recenzja ciekawa :D
    pozdrawiam,
    Alicja
    polecam-goodbook.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Na pewno przeczytam i tez postaram się napisać na jej temat kilka zdań, pozdrawiam ucztadladuszy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Brzmi niezwykle ujmująco - chętnie przeczytam! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam jedną książkę Wandy Szymanowskiej i bardzo mi się podobała - chętnie poznałabym więcej historii :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Właśnie ją czytam, więc omijam! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam kilka ebooków od autorki i w końcu muszę znaleźć czas żeby je przeczytać!

    Pozdrawiam,
    Luna Fisher

    OdpowiedzUsuń
  11. Genialna książeczka! Każdy powinien ja poznać!

    OdpowiedzUsuń
  12. Na pewno się z tym tytułem zapoznam, ale na razie pierwsza w kolejności jest Zaina :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Widziałam już tyle recenzji, że jeśli już bym miała przeczytać to poczekam aż trochę uspokoi się szał na nią :)

    Pozdrawiam ciepło,
    Sara z Pełna kulturka

    OdpowiedzUsuń
  14. Mimo dobrych opinii, raczej się nie skuszę ;)
    Book Beast Blog

    OdpowiedzUsuń
  15. Już kilka razy widziałam tę książkę, więc muszę się w końcu z nią zapoznać :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

#46 Leigh Bardugo - "Królestwo Kanciarzy"

#40 Leigh Bardugo - "Szóstka Wron"

#60 mieszkajaca_rzuca_literami6 - Chwila zapomnienia z Harrym Potterem część II