#67 Andrzej Sapkowski - "Wiedźmin. Ostatnie życzenie"


Autor: Andrzej Sapkowski
Tytuł: "Wiedźmin. Ostatnie życzenie"
Tytuł oryginału: ---
Tłumaczenie: ---
Wydawnictwo: Wydawnictwo SuperNowa
Ilość stron: 330
Gatunek:  fantastyka / fantasy

"Bronisz nas nie tylko przed Złem czającym się w mroku, ale i przed tym, które tkwi w nas samych."

Nastały ciężkie czasy. Na świat wypełzło zło w postaci upiorów, bazyliszków, strzyg czy dżinów. Owe stwory uprzykrzały życie ludzi tak skutecznie, że zaczęto się rozglądać za wykwalifikowanymi osobami do ich unicestwienia. I tu właśnie trzeba było specjalisty w postaci Wiedźmina - Geralta. Nie był on stary, ale jego głowę pokrywały siwe włosy, pod płaszczem ukrywał miecz. Mistrz magii i miecza wyuczony by strzec na świecie równowagi. 

"Blizna dla rycerza to zaszczytna pamiątka, powód do sławy i chwały, której tak życzyła mu kapituła. Rycerz bez blizny to kutas, nie rycerz."


Geralt - mocno zbudowana postać. Owiana tajemnicą i dziwną magią. Zręczny i cwany. Włada dobrze zarówno mieczem jak i słowem, obeznany ze światem. Mężczyzna po przejściach, którego życie nauczyło już wiele. Nie chce niepotrzebnych kłopotów, ale i umie postawić na swoim. Kieruje się w życiu swoimi zasadami i nie wtrąca sie w sprawy, które go nie dotyczą. 

Jeśli chodzi o treść to przyznam się, że nie mogłam się wkręcić w rytm książki i dopiero po kilku rozdziałach zorientowałam się jak jest skonstruowana cała historia. A wygląda to tak, że treść podzielona jest na rozdziały, jeden z nich to przeszłość, dzięki której dowiadujemy się bardzo wiele o samej postaci Wiedźmina, poznajemy go bliżej i zaznajamiamy się z obecnym światem oraz upiorami. Przy okazji śledzimy jego poczynania i rozwiązywanie danych spraw. A kolejny rozdział to akcja bieżąca, która raz po raz przeplata się z przeszłością i której koniec poznajemy wraz z końcem książki. W ten sposób mamy 6 opowiadań przeplatanych przez siebie. Oprócz tego książka pisana jest też specyficznym językiem przez co musimy się skupić na niej całkowicie uważnie śledząc treść. Całość okraszona jest rozbudowanymi opisami starć głównego bohatera z danymi upiorami, oraz opisami świata. Plusem jest wszechobecny humor oraz drobne wtrącenia specyficznego romansu. 

Oprócz walki z różnymi postaciami, podczas lektury mamy też głębokie momenty przemyśleń. Nad losem, nad życiem, nad przeznaczeniem czy nad sensem istnienia. Są to rozterki naszej postaci pięknie wkomponowane w treść.

"Jakoś sobie radzę. Bo muszę. Bo innego wyjścia nie mam. Bo jakoś zmogłem w sobie pychę i dumę z inności, bo zrozumiałem, że pycha i duma, choć jest obroną przed innością, jest obroną żałosną. Bo zrozumiałem, że słońce świeci inaczej, bo coś się zmienia, a nie ja jestem osią tych zmian. Słońce świeci inaczej i będzie świecić, nic nie da porywanie się na nie z motyką. Trzeba akceptować fakty, elfie, trzeba się tego nauczyć."


Podsumowując w końcu udało mi się sięgnąć po książkę, którą jak myślałam należy przeczytać, jeśli ceni się gatunek jakim jest fantastyka. I wiecie co sądzę po lekturze? Że jak najbardziej powinno się sięgnąć po tę książkę. Jest ona mocno zbudowana, na trwałych fundamentach jakimi są wyjątkowi bohaterowie, mroczna i tajemnicza magia, różne rasy, masa stworów i przygoda. Cieszę się bardzo, że w końcu poznałam Geralta i żałuje, że nastąpiło to tak późno. Polecam tę książkę bardzo serdecznie. 

Komentarze

  1. Od dawna marzę o przeczytaniu tej kultowej serii Sapkowskiego. Na urodziny wiem co sobie zażyczę 💓

    Pozdrawiam,
    Książkowa Przystań

    OdpowiedzUsuń
  2. Przez Sapkowskiego każdy "białowłosy" to z automautu jest nazywany u mnie Geraltem. O ile się dobrze orientuje nie czytałem tylko dwóch albo trzech ostatnich książek o Białym Wilku. Ale to było dawno [jeszcze zanim seria gier miała osiągała swą kultowość] i chyba będę musiał przeczytać ją ponownie, jednak nie mam pojęcia kiedy będzie to miało miejsce.

    Pozdrawiam
    https://ksiazki-czytamy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciągle ten czas, za mało go, a za dużo świetnych pozycji.

      Usuń
  3. Niestety nie dla mnie, nie lubię tego typu książek.

    OdpowiedzUsuń
  4. Muszę w końcu zapoznać się z twórczością Sapkowskiego, toż to klasyk

    OdpowiedzUsuń
  5. W okresie wakacyjnym biblioteka otwarta jest w kiepskich godzinach i dlatego muszę posiłkować się książkami znajomych i własnymi. Kolega z pracy ma dwa tomy Wiedźmina i pożyczy mi za miesiąc, więc sama zobaczę, jak się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ooo, czytalas Wiedzmina pierwszy raz? Ale ci tego zazdroszczę, a przed toba jeszcze reszta ♡
    Ja uwielbiam Wiedzmina, znam go niemal na pamiec, czytalam go z setki razy :D to właśnie dzieki niemu zakochałam sie w fantastyce i zamarzylam o pisaniu książek. A sama wiedzminska saga... ile tam jest smaczkow, ile świetnych postaci... Dobra koncze te pochwały, przeczytasz to zobaczysz sama :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem wstyd mi się przyznać, że po raz pierwszy dopiero teraz, ale tak i już rozumiem cały ten zachwyt <3

      Usuń
  7. Wciągające zaczytanie, uwielbiam takie klimaty. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wiedźmina czytałam mając jakieś 11 lat, podobała mi się, a ostatnio jak próbowałam do niej wrócić, to już nie było to samo ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Za Wiedźminem zbytnio nie przepadam 🙈 Książka była niestety była słaba ;//

    OdpowiedzUsuń
  10. Też mam ochotę przeczytać, bo "wszyscy czytają", ale boję się że nie wgryzę się w fabułę 🤔

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też się bałam, dlatego kupiłam tylko 1 części i tak dłuuugo ona leżała na półce. Niepotrzebnie jak się okazało :D

      Usuń
  11. Uwielbiam Wiedźmina :) Na razie przeczytałam tylko dwa zbiory opowiadań, a właściwa seria dopiero przede mną, ale chcę niedługo nadrobić ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mój ukochany Wiedźmin! <3 Ja opowiadania właśnie uwielbiam! Tak samo jak Krew Elfów :D Zdecydowanie Krew to najlepszy tom :D
    PS. Team Triss czy Yen? :P

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

#46 Leigh Bardugo - "Królestwo Kanciarzy"

#40 Leigh Bardugo - "Szóstka Wron"

#60 mieszkajaca_rzuca_literami6 - Chwila zapomnienia z Harrym Potterem część II