#58 Krystal Sutherland - " Prawie ostateczna lista najgorszych koszmarów"


Autor: Krystal Sutherland
Tytuł: "Prawie ostateczna lista najgorszych koszmarów"
Tytuł oryginału: "A Semi-Definitive Listof Worst Nightmares"
Tłumaczenie: Donata Olejnik
Wydawnictwo: Wydawnictwo Dolnośląskie
Ilość stron: 318
Gatunek: literatura młodzieżowa

"Myślę, że można kochać ludzi i jednocześnie nie akceptować tego co robią. Twoja rodzina...jest dziwna, ale oni cię kochają."

Esther żyje w rodzinie, w której każdy członek ma swoją fobię. Ojciec od lat siedzi w piwnicy cierpiąc na lęk przestrzenny, matka panicznie obawia się pecha, a brat bliźniak nie znosi ciemności. Dziewczyna jest przekonana, że gdzieś na świecie jest fobia, która zawładnie w swoim czasie i jej życiem, z tego powodu powstała Prawie Ostateczna Lista Najgorszych Koszmarów, na której są skrupulatnie spisywane najmniejsze lęki. Od momentu spisania danej rzeczy nastolatka unika jej jak ognia, aby jak sądzi zmniejszyć zagrożenie. Niestety pewnego feralnego dnia Esther zostaje okradziona i wśród obrabowanych rzeczy znajduję się lista. Złodziej jednak ma jeszcze jakieś sumienie i po czasie postanawia pomóc autorce spisu koszmarów. 

"Lubiłem cię, ponieważ protestowałaś przeciwko śmierci Dumbledore'a przed księgarnią jakiś tydzień po premierze filmu."


Esther Solar to nastolatka żyjąca w bardzo niezwykłej rodzinie, ale i ona sama jest specyficzną osobą. Nie lubi wyróżniać się w tłumie, ale jednocześnie nie wychodzi z domu bez swoich przebrań, wzorowanych na znanych postaciach z filmów itp. Jej życie polega głównie na wyszukiwaniu kolejnych strachów i dopisywaniu ich do listy. Oprócz tego dziewczyna piecze i w tajemnicy sprzedaje ciasta, aby zarobić na swoją dalszą naukę. Bohaterka jest niezwykle opiekuńcza szczególnie względem swojego brata i od razu da się wyczuć więź, która ich łączy. Polubiłam tę osobę i jej wzmianki o serii HP.

Postać tajemniczego złodzieja odgrywa w fabule jedną z ważniejszych ról i muszę przyznać, że mimo złego poznania, ja polubiłam tę postać. Cwany z wysoką grą aktorską, którą wykorzystuje do niecnych celów, ale po drugiej stronie medalu przy bliższym poznaniu, niezwykle opiekuńczy i troskliwy brat młodszej siostry znoszący wiele za dwoje. Swoje problemy ukrywa za plecami, nie dzieląc się nimi z nikim. Zabawny i czarujący no i niezwykle uparty. 

Nie rozdrabniając się już bardziej nad każdym bohaterem występującym w historii, powiem ogólnikowo, że autorka bardzo się postarała o to, aby bohaterowie byli wymiarowi. Każda z postaci ma swoje indywidualne cechy, co wyróżnia ją z tłumu i powoduje, że łatwo nam ich wszystkich odróżnić, bowiem wiemy,na przykład, że Eugene boi się ciemności i potworów tam żyjących i jest bardzo przystojny i delikatny, a Hepsibah nic nie mówi i porozumiewa się na migi.

Fabuła nie jest jakoś specjalnie dynamiczna, nie ma wiele zwrotów akcji, wszystko idzie miarowo swoim tempem do przodu, ale nie jest to męczące. Czytelnik skupia się całkowicie na intrygującej rodzinie, ich relacjach i przeżyciach. Poznaje ich na tyle, że może określić się mianem bliskiego przyjaciela rodziny Solar. Autorka wzbogaciła treść o historie dziadka z przeszłości, które wywoływały nie raz niedowierzanie i zwątpienie i siały lekki chaos. Dzięki temu zabiegowi czujemy magiczny klimat. A oprócz pierwszego tematu zastosowanego w fabule czyli fobie mamy jeszcze skrzętnie wplecione w treść choroby umysłowe. Są one doskonale dopasowane do całości, przedstawione w delikatny, ale i zabawny sposób. Pozwala to spojrzeć na problem z różnych stron, dowiedzieć się o nim więcej.

"Każdemu, kogo wpuszczamy do naszego życia, dajemy moc skrzywdzenia nas. Niektórzy to zrobią, inni nie, ale to nie ma żadnego związku z nami, z naszą siłą. Miłość do człowieka, który cię krzywdzi, wcale nie oznacza twojej słabości."


Sięgając po tę pozycje spodziewałam się młodzieżówki z zabawną, intrygującą fabułą o strachu. Owszem te wszystkie elementy dostałam i się na nich nie zawiodłam, ale ku mojemu pozytywnemu zaskoczeniu autorka wzbogaciła całość w poważny temat, który nadal uważany jest za tabu i nie mówi się po nim wprost. Po tej lekturze zdałam sobie sprawę, że błahe problemy o których mówią nasi bliscy mogą być tylko przykrywką przed problemami, o których nie chce się mówić otwarcie. Książka jest dopracowana, bohaterowie z krwi i kości, fabuła z humorem. 
Nie zostaje mi nic innego jak polecenie Wam tej na pozór młodzieżowej historii. Nie będziecie żałować.

Za możliwość przeczytania dziękuje Wydawnictwu Dolnośląskie


Komentarze

  1. Brzmi ciekawie. Lubię taką tematykę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Może kiedyś przybliżę sobie znajomość książki ale raczej nie w najbliższym czasie.

    Pozdrawiam
    https://ksiazki-czytamy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy pomysł na fabułę, zaintrygowalas mnie ;) pozdrawiam Kasia

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie spodziewałam się po tej książce czegoś wielkiego, a tu proszę! Brzmi naprawdę dobrze. Cieszę się, że bohaterowie są dobrze wykreowani, bo to element, na który zwracam w książkach szczególną uwagę. Do tego sama fabuła wydaje się intrygująca i z miłą chęcią ją poznam.
    Pozdrawiam ciepło ;*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ja myślałam, że będzie to przeciętna młodzieżówka, a jednak warto poświęcić jej uwagę ;)

      Usuń
  5. Już zapisuję na listę, mam nadzieję, że i mnie się spodoba, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Fabuła wydaje się ciekawa, zapisuje na swoja liste

    OdpowiedzUsuń
  7. Też mam ją za sobą i bardzo mi się podobała.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja czytając jej początek od razu polubilam bohaterkę. Później odniosłam wrażenie, że ta historia dla młodszych czytelników. Ale im dalej czytałam tym bardziej zaskoczona byłam. Książka świetna, porusza trudne tematy!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Sam tytuł jest chwytliwy, a Ty jeszcze dodatkowo mnie zachęciłaś :) na pewno przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam tę książkę w planach, jednak nie w tych najbliższych :/

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawa propozycja czytelnicza dla mojej córki, podsunę jej ten tytuł. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię młodzieżówki od Wydawnictwa Dolnośląskiego, ponieważ nie są banalne. Ta ksiażka wydaje mi się być ciekawą pozycją, chętnie bym po nią sięgnęła!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak zgodzę się z Tobą, to już kolejna książka od nich, która mnie pozytywnie zaskoczyła ;)

      Usuń
  13. Jestem ciekawa :d myślę, że może mi się spodobać :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zastanowię się jeszcze. Poprzednia powieść autorki mnie bardziej rozczarowała. ;/

    OdpowiedzUsuń
  15. Zwiedziłam wszystkie proponowane blogi, Twój bez wątpienia jest najciekawszy, same perły czytelnicze, jest w czym wybierać.

    OdpowiedzUsuń
  16. Czytałam, jak dla mnie super :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Świetne zdjęcia ;) jednak książka nie dla mnie..

    OdpowiedzUsuń
  18. Super masz te zdjęcia. Może kiedyś się wezmę za tę książkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Ta książka ma świetna okładkę. Zapisze sobie ją na następny raz!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

#46 Leigh Bardugo - "Królestwo Kanciarzy"

#40 Leigh Bardugo - "Szóstka Wron"

#60 mieszkajaca_rzuca_literami6 - Chwila zapomnienia z Harrym Potterem część II